SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

ET’İME BAHSİ

<< 3821 >>

NUMARALI HADİS-İ ŞERİF:

 

حَدَّثَنَا أَبُو الْوَلِيدِ الطَّيَالِسِيُّ وَمُسْلِمُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ قَالَا حَدَّثَنَا الْمُثَنَّى بْنُ سَعِيدٍ عَنْ طَلْحَةَ بْنِ نَافِعٍ عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ نِعْمَ الْإِدَامُ الْخَلُّ

 

Câbir (r.a)'den rivayet olunduğuna göre; Nebi (s.a.v.):

 

"Sirke ne güzel katıktır" buyurmuştur.

 

 

İzah:

Müslim, eşribe; Ebû Dâvûd, eşribe; Tirmizî, et'ime; Nesâf, eymân, eşribe; İbn Mâce, et'ime; Dârimî, et'ime

 

Sirke de Hz.Nebi'in beğendiği ve övdüğü katıklardandır.Çünkü temini kolay ve ekonomiktir. Kanaatkar insanların yediği bir katıktır.

 

Hattâbî, mevzumuzu teşkil eden bu hadisi açıklarken şöyle demiştir:

 

"Hz. Nebi bir katık olarak sirkeyi överken aslında yemeklerde tutumlu olmayı, israftan ve oburluktan kaçınmayı, nefsin var gücüyle ye­meye sarılıp ona güvenmekten uzak kalmasını övmüştür.

 

Fahr-i Kâinat Efendimiz bu sözüyle sanki şöyle demiştir: "Sirkeyi ve sirke gibi ucuz ve kolaylıkla temin edilen katıkları, diğer katıklara tercih ediniz. Fazla pahalı yemekler yemeye kendinizi alıştırmayınız. Çünkü ağır yemek­ler şehveti artırır, şehvet ise hem dine hem de vücuda zararlıdır." Hz. Nebi'in sirkeyi güzel bir katık olarak nitelendirmesi sebebiyle fıkıh âlimleri; hiç katık yememek üzere yemin eden bir kimsenin ekmekle sirke yemesiyle yemininin bozulacağını söylemişlerdir."

 

Bu mevzuda Bezlü'l-Mechûd yazarı da şöyle diyor:

 

"Hattâbî'nin; "bu hadiste övülmek istenen aslında yemeklerde iktisatlı olmaktır" sözü; aslında burada övülmek istenen bizzat iktisattır, sirke ise dolaylı olarak övülmektedir anlamına gelir. Nevevî ise; hadis-i şerifte övül­mek istenen bizzat sirkedir. İktisat, şehvetleri terk gibi dinî esaslar ise bu ha­disle değil başka hadislerle açıklanmıştır, diyor ki doğrusu da budur."

 

Mevzumuzu teşkil eden bu hadisler mana bakımından aynı oldukları hal­de Musannifin onları ayrı ayrı rivayet etmesinin sebebi senetlerin farklı ol­masıdır.